Kalbėjimo įskaitos dvyliktoje klasėje

Ilgai galvojau ar verta aprašinėti tokį pakankamai paprastą dalyką kaip dvyliktos klasės lietuvių ir anglų kalbėjimo įskaitos, tačiau vis tiek nusprendžiau pasidalyti turimais įspūdžiais.

Daugumai tos įskaitos atrodo, kaip baisiausias dalykas gyvenime, matyt, viešas kalbėjimas vis dėl to  yra sunkiausias dalykas mažai patyrusiam žmogui. Dėl to man keista kaip kai kurie mokytojai ir patys moksleiviai aiškina, kad tų įskaitų niekam nereikia ir „juk vis tiek moki kalbėti lietuviškai“.

Šiais metais, mano nuomone, buvo žengtas pakankamai įdomus žingsnis su lietuvių kalbos temomis ir potemėmis, kurios moksleiviams buvo žinomos mėnesį prieš atsiskaitinėjimą. Šiais metais taip pat pirmą kartą buvo galima naudotis įvairiomis pagalbinėmis priemonėmis: plakatais, multimedija ir kt. Aš tai suvokiu, kaip siekį pakelti kartelę vienu laipteliu aukštyn. Sveikintinas siekis išmokyti Lietuvos moksleivius kalbėti prieš auditoriją, nes tokia praktika ir žinios žmogui šiais laikais labai reikalingos ir net dauguma jau seniai baigusių mokyklą ar studijas paklotų nemažą sumą pinigų, kad tik turėtų oratorinius gebėjimus.

Gaila, kad kai kurie žmonės tuo nesugeba pasinaudoti ir yra gana kvailos nuostatos, kam tos skaidrės, kam tas, kam anas. Ogi tam, kad nebūtų nuobodu septynias minutes klausyti temos, kurią mokytojos girdėjo jau bent dešimt kartų tą dieną. Antra, aš rinkausi skaidres ne vien kaip tinkamą foną, bet ir kaip praktiką – siekį parengti tikrą, įdomų ir patraukiantį akį pranešimą. Ką man ir pavyko pasiekti – be papildomo dešimtuko buvau teigiamai įvertinas pačios mokytojos su tam tikrais pagyrimais  ir net pasiūlymu kalbą nufilmuoti.

Laimėjau ir dėl to, kad tikriausiai vienintelis visoje mokykloje buvau pasirinkęs potemę „Ar lietuvių kalbos taktika nepaseno šiais kompiuterizacijos ir internatelizacijos laikais?“. Tam tikra patirtis dirbant ir mėgėjiškai užsiimant rašymu turėjo didelės naudos rengiant šį pranešimą. Teko prisiminti ir BlogIn 2008 metų konferenciją, kurioje dalyvavo viena tikrai žinoma kalbininkė Irena Smetonienė. Tenka tik pasidžiaugti, kad dažnai atsiranda temų, kuriose galiu nušauti du zuikius – tiek tinkamai pasiruošti reikiamam dalykui, tiek pasitikrinti žinias ir gebėjimus IT srityje.

Iš kitos pusės per anglų įskaitą nepavyko ištraukti interneto temos ir teko kalbėti apie sveiką maistą (angl. healthy food). Šitos temos labiausiai nenorėjau monologe kalbėti, dėl to, matyt, ir pats monologas nebuvo aukštos kokybės. Nors gavau 9, likau nepatenkintas savo monologu ypač kai su manimi kalbėjusi pašnekovė savąjį pakalbėjo tiesiog puikiai.

Anglų kalboje šiais metais niekas nepasikeitė, todėl po monologų sekė dialogas su pašnekovu apie įvairias gyvenimiškas temas – dažniausiai, kai dalyvauji kokiuose nors būreliuose ar ką nors organizuoji. Kažkodėl dialogas pasirodė žymiai paprastesnis, todėl ir jo atlikimas buvo pakankamai aukštos kokybės.

Lyginant kalbėjimą su dešimta klase, tai šiemet buvo mažiau baimės einant į lietuvių kalbos atsiskaitymą tikriausiai ne vien dėl to, kad jau žinojai iš anksto temą, bet ir dėl to, kad jau buvau paragavęs tos „duonos“. Šįkart pakliuvo abi puikios mokytojos, o tos, kur kritikavau prieš dvejus metus, šiais metais irgi tapo dvyliktokų priešėmis savo keistomis replikomis ir kitokiomis nesąmonėmis.

O patarimai einantiems kalbėti? Tiesiog pasirinkite temą, kurią tikrai išmanote ir pasiruoškite jai normaliai, nes dabar pastebiu apgailėtiną madą ruoštis paskutinę dieną ir paskui girtis, kokias aš šaunuolis, nes va gavau dešimt ir pasiruošiau paskutinę dieną. Pradedu vis labiau gailėtis tokių žmonių dėl įvairių priežasčių, tačiau labiausiai tikriausiai dėl kvailumo ir naivumo. Antra, žinoma, pasiruošti morališkai kalbėjimui prieš auditoriją, kad ir kokio ji dydžio. Nusiteikimas ir psichologinis pasirengimas gali nulemti tikriausiai daugiau nei pati kalba, nes dažnai, kai žmonės susijaudina, nustoja mąstyti ir tuomet gaunasi ne kas arba dažniausiai nieko nesigauna.

Dabar belieka laukti penkių egzaminų birželio mėnesį. :)

Rašykite komentarą

Komentarai

  • Andrius
    balandžio 27th, 2010 / 08:26
    Atsakyti

    Kokie studijų planai? :)

  • Ričardas Š.
    balandžio 27th, 2010 / 16:26
    Atsakyti

    KTU – IT :)

  • Andrius
    balandžio 27th, 2010 / 20:22
    Atsakyti

    Praėjau tą pačią mėsmalę.

  • Ričardas Š.
    balandžio 28th, 2010 / 16:01
    Atsakyti

    Kodėl taip neigiamai :)

  • Valstybiniai brandos egzaminai | Ričardas Šmaižys
    birželio 29th, 2010 / 07:03
    Atsakyti

    […] eiga ir procesas buvo kiek geresnis negu jau aprašyta anglų kalbėjimo įskaita, tačiau ir čia buvo mokytojų, kurie atrodo pirmą kartą buvo vykdytojais – nieko […]

  • Aistė
    birželio 29th, 2010 / 10:29
    Atsakyti

    savo laiku labai nusivyliau anglų kalbos įskaitomis.

    na, monologą išsitraukiau kažką labai nuobodaus (man rodos apie internetą mokyklose or smthng). Per dialogą mano kolegė be perstojo strigo, kartą pasimetė iš vis ir prakalbo lietuviškai, tačiau abi mus įvertino po 10 :|

Tęsdami naršymą sutinkate su slapukų (angl. cookies) naudojimu. daugiau...

Slapukai (angl. cookies) naudojami sukurti patrauklią ir patogią vartotojo sąsają ir užtrikina geriausią naršymą. Spausdami "Sutinku" sutinkate su slapukų naudojimu šioje svetainėje.

Užverti