Nuomonė: Piratavimas XXI a.

Pirates of Chicago
Creative Commons License photo credit: Stuck in Customs

Piratavimas realybėje visada buvo siejamas su praeitų amžių jūreiviais, kurie siekdami sau naudos puldinėdavo įvairius prekybinius laivus bei pasisavindavo jų turtą. XXI a. nors tokio tipo piratavimo dar vis matome (Somalio problema), vis dėlto daugiausia kreipiama dėmesio į interneto piratus, kurie „pažeidžia“ įvairius teisinius aktus siųsdamiesi ir dalindamiesi informacija, kurią didžiulės zombių armijos saugo taip pat siekdamos naudos sau.

Nors piratavimas iš esmės galbūt nėra geras dalykas – na, jeigu jau visi siųstųsi programas, galbūt iš tikrųjų neturėtų iš ko gyventi dabar savo produktus internetui pristatančios kompanijos, tačiau iš kitos pusės tai yra didelė jų problema.

Visų pirma, niekada nesutiksiu, jog kokia nors įmonė ar jos vadovai patiria moralinę žalą, kurią jos kartais bando prisiteisti. Man apskritai neįmanoma suprasti, kaip įmonė gali išvis turėti tą moralę – gerai, kad dar nelaidojame įmonių kapinėse – nesakome, kad jos turi sielą, tiesiąją to žodžio prasme. Niekas morališkai nenukenčia nuo bylų dalinimosi.

Antra, tokios asociacijos ir pirmininkai (interviu nežinau.lt) kalba apie didžiulius įmonių praradimus dėl pirataujančių žmonių. Tuomet siūlyčiau pirkti visus iš eilės žaidimus, o jeigu jie netenkina ir, tarkime, kainuoja apie 200 dolerių – eiti į teismą ir prisiteisti moralinę žalą už sumokėtus tokius didžiulius pinigus ir nusivylimą. Ir aš nenusišneku, nes būtent taip pat kalba visokios, jau minėtos, asociacijos.

Pačios įmonės, užsiimančios verslu informacinėse technologijose (IT), žino, kokie „pavojai“ ir nesėkmės laukia jų, jeigu nesugebės patenkinti vartotojo norų. Juk ir apie 2000 m. visos, net ir nieko nežinojusios apie internetą, įmonės puolė į jį siekdamos, kuo greičiau jame atsidurti. Tačiau viskas pasibaigė didžiuliais nuostoliais ir burbulo sprogimu, po kurio išliko gudriausios, realus verslo planus turėjusios kompanijos. Taip ir dabar, galėčiau net teigti, jog visos LANVA (nes daugiausias besireiškia) ginamos įmonės bei jų vadovai yra neišmanėliai, kurie tikriausiai vis dar galvoja, kad pasaulyje yra vergovė. Gyvenimas keičiasi! Jeigu nesugebi prisiderinti prie vartotojų poreikių, kurie dažniausiai nežino, ko patys nori, esu pasmerktas žlugti. O pirmoji to žlugimo stadija yra paranojiškumas apie piratus, kurie „atima iš mūsų visą pelną“. Tai gal pagaliau reiktų suaugti, išlipti iš sauskelnių ir pirmiesiems pasinaudoti naujos rinkos pokyčiais – gauti dar didesnį pelną iš tos ašarų pakalnės, kurioje dabar sėdi didžioji dalis įmonių.

Trečia, anti-piratinėse asociacijose ir į jas besikreipiančiose įmonėse vyrauja didžiulis naivumas bei pasaulio idealizavimas. Ši kova su „piratais“ yra kova su vėjo malūnais. Arba galėtume palyginti su kiek gyvenimiškesne situacija – kontrabanda. Kontrabandininkų pagauna vieną iš tūkstančio, o kad juos gaudytų sutelkiamos tokios didžiulės sumos pinigų, kurias jau geriau panaudoti kam nors kitam. (beje, lyginant su kontrabanda būtent šis principas tėra pavyzdys) Todėl galime stebėti žmonių naivumą, kai apsiginklavę realiai IT nepritaikytiems įstatymams bėga kovoti. Sako, dalis paviešintos informacijos taip pat yra įstatymo pažeidimas, bet ar iš 5 kb failo man yra naudos? Koks čia dar pažeidimas? Galbūt tas pats, kas išplėšti vieną puslapį iš knygos – daug kartų  jų nukopijuoti ir sakyti, jog pažeidžiau autorines teises? Nejuokinkit.

Įmonei, pardavinėjančiai savo produkciją internetu, turėtų būti aišku, jog „copy/paste“ principas nieko nekainuoja ir, kaip vienastoks sako, mes perkame licenciją, o ne programą. Praėjo tie laikai, kai mokėdavome už kompaktinius diskus – internete parsisiųsti programą nieko nekainuoja, kainuoja naudojimasis ja. Kaip gali kompanijos bausti už dalinimąsi jomis, jeigu pačios gauna pelną ne už parduotus kilobaitus ar megabaitus, o už licencijas. Kol nepažeidžiau licencijos, tol esu nekaltas ir čia viskas tuo pasakyta. Jeigu kas nors bandys cituoti, įstatymų kodeksus, pirmiausia paklausčiau apie ką kalbi – knygas ar IT, nes LANVA kalba apie knygas, o baudžia už IT.

Ketvirta, bylinėjimasis Lietuvoje atrodo tikrai įspūdingai. Neneigsiu, čia LANVA laimi, o laimi dėl to, kad tikriausiai daugelis teisėjų šiaip ne taip moka naudotis Microsoft Office paketu, nukeliauja į Delfi, o toliau? Toliau užsibaigia jų išmanymas apie IT. Mano nuomone, viskas tuo pasakyta – negali būti nagrinėjamos bylos, kuriose teisėjas nė mur mur. Tai būtų tas pats, kas mane pasodinti į teisėjo kėdę ir sakyti – dabar nuspręsk jis nužudė ar ne. Vien dėl šios priežasties LANVA gali laimėti teisinius konfliktus, tačiau žmogus, kuris sugebės pasisamdyti tikrai gerą advokatą laimėtų. Neslėpsiu, jeigu mėgintų už ką nors mane paduoti į teismą tokios institucijos tai pasisamdyčiau patį brangiausią advokatą, o kaip atlygį už neteisingą apkaltinimą paduočiau juos į teismą, kad sumokėtų mano advokatui ir padengtų mano moralinę žalą, kurią kaip ne keistą iš tikrųjų patyriau.

Siūlau dar kartą pagalvoti apie tą piratavimą iš kitos pusės, o ne apgailėtinai laikytis šiaudo, kuris gali greit pranykti. Kodėl sakau šiaudo? Todėl, kad kaip pats LANVA pirmininkas kelis kartus kartojo: siekiama sukurti precendentą, na o iš čia galime mąstyti ar jie iš tikrųjų suvokia, ką daro ar ne. Nedrįsčiau sakyti, kad piratavimas – vagystė, nes taip realiai nėra. Jeigu būtų vagystė, tai aš pasiimčiau naujai išleistą Windows 7, sukurčiau vieną priedą, persivadinčiau į Ričardas 7 ir pradėčiau pardavinėti – va tada būtų vagystė ir autorinių teisių pažeidimas, būtent apie tai ir kalbama įstatymuose bent jau tiek, kiek suprantu aš.

Anksčiau mano išsakyta nuomonė apie informacijos revoliuciją (kartu apima ir piratavimą) šiame tinklaraštyje.

Komentuoti: Ričardas Š. Atšaukti atsakymą

Rašykite komentarą

Komentarai

  • LANVA, linkomanija, piratavimas ir t.t. · Radiocool.lt
    lapkričio 14th, 2009 / 18:45
    Atsakyti

    […] Nuomonė: Piratavimas XIX a. Įvertink (vertinimų: 7, vidurkis: 5.00 iš 5)  Loading … […]

  • I.P.
    lapkričio 14th, 2009 / 21:35
    Atsakyti

    O dar gyveni 19a., kai jau 21 (XXI)? :)

  • Ričardas Š.
    lapkričio 14th, 2009 / 21:42
    Atsakyti

    :D geras. Čia dėl to, kad iš pradžių buvo mažosiomis parašytas, o paskui perrašiau su klaida :D Įdomu ar daug pastebėjo :) Na, ką padarysi, pastaruoju metu su rašyba keistai man visur gaunas :D

  • Gintaras Slavinskas
    lapkričio 15th, 2009 / 12:49
    Atsakyti

    Drįsčiau su išsakyta nuomone nesutikti, nes, bent jau man taip pasirodė, perskaičius šį įrašą, jog Jūs manote, jog naudojimasis įvairiomis programomis, negaunant jokios finansinės! naudos, turėtų būti legalus. Aš su tokia nuomone nesutikčiau vien todėl, kad jei būtų galimybė nemokėti, tai niekas ir nebemokės už tą produkcija, kad ir kokia gera ir pigi ji bebūtų. Aš pats laikausi tokios pačios pozicijos, kokią deklaruoja ir vienastoks, kad turi būti galimybė įvairią produkciją išbandyti ir vėliau, jei produktas patiko, už tai mokėti licenzijos mokęsti, o ne pilną kainą. Žinoma, licenzijos kaina turėtų būti „protinga“. Tikiuos tokia kryptimi ir bus ateityje prekiaujama IT sektoriaus produkcija.

  • Ričardas Š.
    lapkričio 15th, 2009 / 13:19
    Atsakyti

    Galbūt ne taip mane supratote, pagrindinė mintis šiuo klausimu, kad verslo struktūros užsiimančiu šiuo verslu turi ieškoti kitų būdų, kaip apmokestinti, pateikti jį programinę ar kitokią įrangą. Prisitaikyti prie naujos rinkos, kuri, kaip Jūs sakėte, dažnai nori išmėginti prieš užmokėdami. Mokėti čia reikia, tik tas pats mokėjimo principas jau senamadiškas ir nebeatitinka tikrovės.

  • Lucas
    lapkričio 15th, 2009 / 20:44
    Atsakyti

    Esu programuotojas, dirbu IT srityje virs 10 metu. As esu uz informacijos laisve. As dirbu ir gaunu atlygi VIENA KARTA uz informacijos sukurima. Kodel LANVA mano jog uz kiekviena kopija reikia reikalauti dar pinigu man yra nesuprantama.

    Kas yra laisva programine iranga skaityk cia
    http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html

  • scania
    lapkričio 15th, 2009 / 20:50
    Atsakyti

    Piratavimo kita pusė, kaip autoriai skaičiuoja nuostolius ir kūrinių kainas. O ir ką aš gaunu sumokėjęs pinigus? Negaliu net sau persikopijuoti – bet susibraižius CD man juk NEDUOS KITO?! Nėra aišku, už ką moku tada :D
    Kodėl radijos už dainos transliavimą šimtams tūkstančių moka kelias kapeikas, kai man vienam ta daina kainuoja 10 litų?!
    Kur logika – muzikantas pagrojo įrašų studijoje pora valandų – bet pinigus nori gauti amžinai :D Jiems copy paste yra įstatymas, o man kalėjimas? :D

  • AntanasSt
    vasario 3rd, 2010 / 20:49
    Atsakyti

    Vėl tas pats bullshit. Įsigijai daiktą – mokėk pinigus. Nenori mokėti pinigų – keliauk į cypę. O čia tik svaičiojimai vagystei pateisinti. Analogiškas pavyzdys – yra mersų gamykla, yra žiguliukų gamykla. Mersas kainuoja 100 000 Lt, Žiguliukas 10 000 Lt. Turi pinigų, perki Mersą, neturi, važiuoti nori, perki Žiguliuką. Išrandama mašina, kuri su 0 sąnaudų nukopijuoja 1:1 automobilį už dyką. Niekas nebeperka nei mersų, nei žiguliukų, visi važinėja kopijomis. Abi gamyklos užsidaro. Ką tada kopijuosim? Neliks MS, už Linux dvigubai mokėsim.

  • Ričardas Š.
    vasario 3rd, 2010 / 21:47
    Atsakyti

    Tik esmė čia tame, kad „mersas“ ir kainuoja 100 tūkts.lt, o programos savikainai būna dešimtis netgi šimtais kartu mažesnė nei dažnai prašoma. Kas nori mokėti už orą? Vagystė nemokėti už tai, kas ir taip nemokama?

  • Vytautas P.
    kovo 25th, 2010 / 10:30
    Atsakyti

    Pritariu Ričardui.
    Juokinga, kai programos, filmai, muzika, nuotraukos ar duomenų bazės bylų pavidalu prilyginamos knygoms, spektakliams, meno kūriniams ir aprašomos 214str. dviem sakiniais ;)
    PO TAIS SAKINIAIS GALIMA PAKIŠTI TOKIAS SITUACIJAS:
    1. P2P tinklu „parsipūti“ kelis kilobaitus populiarios operacinės sistemos ir padarai (tiksliau tavo p2p klientas padaro) tuos kilobaitus prieinamus kitiems viešai.
    2. Didesniame prekybos centre garsiai ištaręs I’LL BE BACK, gali būti dalinai atkūręs Terminatorių.
    3. Kolega gretimame kabinete garsiai skaitydamas knygą, dalinai padaro prieinamą jos turinį.
    4. Trečiojo modelio Golf vairuotojas judrioje sankryžoje iš savo automobilio nelegaliai retransliuoja rusišką radijo stotį nesiekdamas sau naudos.
    5. Prekybos vietoje nusiperki DVD blizgiu viršeliu su užrašais „geriausios visų laikų dainos“, „hitai“, „new!“. Perklausęs laikmeną suvoki, kad čia kažkokio liurbio bliovimas, įrašas sugadina tau nuotaiką, nepateisina tavo lūkesčių….. tačiau OI, tu juk VARTOTOJAS, kokia dar moralinė žala, nenori – nepirk.

    Nekalbant jau apie tai, kad tiek populiari operacinė sistema, apskaitos programa, mikrominkstas biuro paketas tau dirbant praneša „unexpected error“ ir tavo kelių valandų darbas lekia velniop, ar tiesiog programavimo riktai neleidžia tau naudotis produktu arba padaro tau žalos… tu juk VARTOTOJAS, nenori – nepirk.

    Ar neatrodo, kad įstatymas turėtų ginti abi puses?

Tęsdami naršymą sutinkate su slapukų (angl. cookies) naudojimu. daugiau...

Slapukai (angl. cookies) naudojami sukurti patrauklią ir patogią vartotojo sąsają ir užtrikina geriausią naršymą. Spausdami "Sutinku" sutinkate su slapukų naudojimu šioje svetainėje.

Užverti