Nuomonė: Neigiamas požiūris į „StartUp“ madą

Labai dažnai informacinių technologijų rinkoje girdimas žodis startup, kuris, pasirodo, kilęs dar nuo dot.com burbulo ir dažniausiai reiškia naujai susikūrusias ar besikuriančias įmones, ieškančias potencialių investuotojų bei savo tikslinės rinkos. Atrodo, kad Facebook ir kelių kitų mažų, tačiau greitai išpopuliarėjusių unikalia idėja ar tiesiog atsitiktinumu sėkmė užbūrė daugelį žmonių pasaulyje kurti įmones vien dėl pardavimo.

Man asmeniškai tokia mada nepatinka vien dėlto, kad mano supratimu iškreipiamas individualaus verslo modelis, nors galima būtų sakyti, kad tai atskira šaka ar net hobis – kurti įmones vien dėl to, kad kurtų. Aš, esu įsitikinęs, kad žmogus tikrai tikėdamas savo idėja ar sukurtu produktu dirbdamas neišsikelia tikslo tos įmonės parduoti Facebook, Google, Microsoft ar dar kokiai nors kitai panašiai įmonei. Dėl to visa ši mada atrodo tokia dirbtina, persmelkta pinigų troškimo ir tampa populistine. Man susidaro įspūdis, jog šiais laikais sakyti aš pradėjau startup’ą yra vos ne aiškinti, kad aš pradėjau naująjį Facebook, tik bėda tame, kad dažniausiai ta paslauga ar produktas net savaitės neišsilaiko rinkoje, o pasibaigus domeno galiojimui apskritai pamirštama, kad kažkas ir buvo.

Iš kitos pusės piktina ne tik moraliniai principai, bet ir realios problemos, kurios atsiranda sumąsčius uždaryti pakankamai populiarias, tačiau pelno negeneruojančias ar pirminės grąžos nepatenkinusias, tarnybas bei įmones. Tokiu pavyzdžiu galėtų būti neseniai LastaPass nusipirkta xMarks adresyno įrašų archyvavimo ir kaupimo tarnyba internete. Panaši situacija nutiko ir su delicious, tik čia žaidė dar ir didelės kompanijos neįvertinusios savo galimybių. Ką daryti vartotojams, kurie pasitikėjo ir tikėjo kūrėjų idėjomis, naudojasi tarnybomis lygi šiol ir neranda geresnės alternatyvos? Kuo didesnis startup’as, tuo skaudesnė ši problema. Tuomet man kyla klausimas ar apskritai galima pasitikėti interneto tarnybomis – šiandien jos yra, rytoj jau nebebus ir šis klausimas labiausiai aktualus mokantiems mėnesinius ar metinius mokesčius už naudojimąsi. Ar įsivaizduojate tokią situaciją, kai kelis metus naudojatės ir mokate tam tikrą mokestį, o vieną dieną gaunate pranešimą  „kraukis šmutkes (persikelk informaciją) ir nešdinkis (ieškok alternatyvos, kurios galbūt net nėra)“.

Tikras kūrėjas, tikintis savo idėja, taip lengvai nepasiduotų ir vienaip ar kitaip, tikiu, ieškotų įvairių alternatyvų, būdų, kaip išsaugoti idėjos gyvavimą. Pavyzdžiui, Twitter turėjo analogišką problemą su pinigų stygiumi ir nuostoliais, tačiau šiuo metu sėkmingai pritaikė reklamos rodymą tarnyboje ir pagaliau generuoja tam tikras pajamas. Ar dabar visi naudotumėmės Twitter, jeigu tai būtų tipinis startup’as? Esu įsitikinęs, ne, nes jau seniai ši tarnyba būtų uždaryta ir pamiršta vien dėlto, kad neatsipirko per kelis pirmuosius mėnesius?

Žinoma, aš nesakau, jog blogai kurti idėjas, daryti kažką ar kitaip save realizuoti, blogai tik dirbtinis siekis kurti įmones dėl pinigų ir naiviai tikėtis, kad kokia nors didelė kompanija nupirks. Bent jau tokią tendenciją aš matau dabar – iš dalies panašiai nutiko ir su užsienio tinklaraščiais. Jeigu anksčiau visi rašė, vien dėlto kad tai buvo malonumas, būdas realizuoti save, tai dabar galime pastebėti žemą įrašų/straipsnių lygį, specialiai kuriamus įrašus vien dėlto, kad jie generuotų paspaudimus reklamoms ir dirbtiną siekį išlaikyti skaitytojus ar lankomumą.

Jeigu dot.com burbulo metu žlugo investuotojų pinigai ir materialinės gėrybės, tai su šia lygiai po dešimt metų prasidėjusia mada žlunga moralinės verslo kūrimo, geros idėjos, tikėjimo savo darbu vertybės.

Komentuoti: Dalius Atšaukti atsakymą

Rašykite komentarą

Komentarai

  • Dalius
    vasario 15th, 2011 / 07:36
    Atsakyti

    Kurti kontoras pardavimui… biznis senas kaip pasaulis. O kas dėl IT sektoriaus – daugelis kūrė kompanijas „sau“, bet paaiškėjus kad tai per brangus malonumas.. jas bando parduoti. Kad „įsukti“ bet kokį projektą reikia pinigų.. jie dažnai skolinami. O skolas reikia atiduoti.

    Beje, manau kad investuotojas nusipirkęs visą/dalį startup’o žymiai efektyviau gali „monetarizuoti“ projektą nei jo orginalus autorius, kuris galbūt patirties turi mažiau.

    Problema ta, kad kai kada tokios kontoros įra nuperkamos arba konkurentų (su vienu tikslu – uždaryti) arba šiaip kokių montrų, kuriems įdomi ne pati kompanija, o jos įdėja ar patentai. Tokiu atveju start-up’as irgi nevystomas… Paprasčiausiai pasiimama tai kas įdomu o likutis paliekamas merdėti.

  • Dalius
    vasario 15th, 2011 / 08:41
    Atsakyti

    Jeigu Paul Graham’as būtų savo laiku paklausęs tavo patarimo, tai turbūt dabar pasaulis atrodytų visai kitaip. Taip jau vienareikšmiškai situacijos nevertinčiau. Su tokia logika gal kompanijoms nereikia ir R&D skyrių? Aš nežinau kiek sėkmingi R&D skyriai, bet įtariu sėkmingumas panašus į startup’ų.

    Taip mados tame tikrai daug dabar, bet ar tu realiai sutikęs daug žmonių, kurie Lietuvoje daro startup’us? Tiek kiek pažįstu aš (o pažįstu, manau, nemažai, nors nuo startup’ų pasaulio ir toli tam tikra prasme), tai arogancijos ir pretenzijų apie Facebook’ą nemačiau (na gerai ututi.lt tam tikra prasme tiesioginė pretenziją į Facebook’ą, bet ten arogancijos tikrai nematau).

    „Tikras kūrėjas, tikintis savo idėja, taip lengvai nepasiduotų ir vienaip ar kitaip, tikiu, ieškotų įvairių alternatyvų, būdų, kaip išsaugoti idėjos gyvavimą“

    O taip, paskaityk istorijas apie žlugusius arba vos ne žlugusius startup’us. Žmonės prarado draugus ir/ar įsivėlė į teismus sėkmės atveju (tikiuosi nemeluoju, bet susirask šio žmogaus istoriją http://en.wikipedia.org/wiki/Evan_Williams_(blogger)). Beje del.icio.us dar niekur nedingo.

    Tai paplėtok paplėtok startup’ų temą, kad jau pradėjai, nes jei čia bus vienintelis įrašas, tai bus liūdna. Ne tai, kad liūdna, bet žiauriai liūdna. Keletas pasiūlymų:
    1) Startupas: iš idėjos ar dėl pinigų?
    2) Ar Adobe ir Apple gali būti vadinami seniausiais IT rinkos startup’ais? (Hint: startup’ais taip, seniausiais – galbūt).
    3) Sėkmingi Lietuviški IT startup’ai.

    P.S. Priešpaskutinis paragrafas žiauriai tinka tavo pačio tinklaraščiui? Ar iš reklamos tikrai gauni tiek pajamų, kad jas verta laikyti apskritai?

  • lfx
    vasario 15th, 2011 / 11:02
    Atsakyti

    Pritariu Daliui.
    Dar pridėčiau, kad reiktų parašyti, apie startupų sukurtą naudą, ne vien kūrėjams, bet ir kitiems.
    Pagalvok, kiek nebūtų sukurta ir išvystytą įvairių technologijų, jei ne startupai.
    Jei delicius būtų ir užsilenkęs (ko jis tikrai greitai nepadarys) kokius 5metus, naudojausi ir džiaugiausi, bet kai sužinojau apie galima saulėlydi, pagalvojau, kad greitu laiku, atsiras kitų rinkos dalyvių, kurie užpildys nišą, pasiūlydami daug įdomesnių featurų. Be to nieko amžino nėra.

    • praeivis
      vasario 15th, 2011 / 13:10
      Atsakyti

      Na pateik bent keletą technologijų pavyzdžių, be kurių pasaulis būtų sugriuvęs :D

      • Dalius
        vasario 15th, 2011 / 13:24

        Suktas čia tavo klausimas, praeivi. Apibrėžk pirma kas yra pasaulis? Ir apibrėžk kas yra jo griūtis? Jei tu sėdi Kaire oro uoste ir dėl to, kad nėra interneto, negali nusipirkti bilieto pasaulis sugriuvo ar ne? Tavo pasaulis tai akimirkai, dienai – taip. Apskritai pasaulis – ne. Jei rytoj išnyks žmonija ar pasaulis sugrius? Tikriausiai, ne. Taigi tam tikrame apibrėžtame erdvėlaikyje kiekviena technologija yra naudinga ir tavo vidinis pasaulis akimirkai sugrius, jei negalėsi parašyti atsakymo į šį mano komentarą…

        • praeivis
          vasario 15th, 2011 / 23:00

          Mano pasaulis tikrai nesugrius. Nesugrius ir jeigu rytoj nebeliktu viso interneto. Galbūt būtų neįprasta bet nesugriūtų. O visiems kuriems gyvenimas griūna dėl tokių niekų laikas susimastyti dėl savo priklausomybių :)

          • Dalius
            vasario 16th, 2011 / 12:51

            Kaip sakiau priklauso nuo to, ką reiškia „sugrius“. Komentaro neparašęs nesusilaikei visgi ;-)

  • Hub Vilnius
    balandžio 3rd, 2011 / 09:54
    Atsakyti

    ačiū už įdomią nuomonę
    dėl startuolių (startupų) naudos visuomenei, tai ją parodo vartotojai, kiek jų naudojasi paslauga, kiek pinigų tai paslaugai išleidžia ir pan. Nors nesu tikras, ar klausimo kėlimas dėl naudos yra korektiškas, ta prasme, kad startuoliai yra tam tikra įmonių rūšis, veiklos forma, modelis, kokia prasmė klausti apie bet kokio kitos verslo naudą visuomenei, o ne tik savininkams? Yra atskira verslo rūšis – socialinis verslas – Social business arba social enterprise, kurios pagrindinis tikslas yra socialinių ir aplinkosauginių problemų sprendimas, jos tik tokiam tikslui ir kuriamos. O iš kito tipo verslų nieks nereikalauja naudos visuomenei.

Tęsdami naršymą sutinkate su slapukų (angl. cookies) naudojimu. daugiau...

Slapukai (angl. cookies) naudojami sukurti patrauklią ir patogią vartotojo sąsają ir užtrikina geriausią naršymą. Spausdami "Sutinku" sutinkate su slapukų naudojimu šioje svetainėje.

Užverti