Šiandien perskaičiau oficialų PrestaShop tinklaraštį apie padarytas klaidas migruojant platformą tarp 1.6 ir 1.7 versijų. Džiugu, kad PrestaShop pagaliau patys suprato, ką padarė ne taip. Po daugiau nei 2 metų.

O ir man sukilo nostalgija. Pamenu, kuomet pirmą kartą prisiliečiau prie PrestaShop. Nykus gelsvo fono administravimas su viršuje išsidėsčiusiais meniu punktais. Baltas prisijungimo langas. Jokio pingviniuko. Minimalus valdymas, kuriame net nebuvo kategorijų ar prekių rikiavimo.

No alt text provided for this image
Būtent taip atrodė 1.1 ar 1.2 versija gūdžiais 2008-2009 metais. El. komercijos sistemos apskritai net nebuvo plačiau naudojamos Lietuvoje, o ką jau kalbėti apie mažai žinomą prancūzų produktą – PrestaShop.

Nostalgija kilo dėl to, jog PrestaShop, kaip įmonė, antrą kartą pakartojo savo klaidas 2016 metais. Klaidas, kurias pripažino tik šiandien. Džiaugiuosi, kad tuomet taikliai nuspėjau, jog situacija nebus gera. Mačiau tai dar prieš išleidžiant minėtą PrestaShop 1.7.

Įvairūs „oficialūs“ partneriai bandė aiškinti visiems, kad naująją versiją keikia tie, kurie nemoka naudotis Symfony. Piršo ir siūlė ją savo klientams. O aš aktyviai diskutavau tiek forumuose, tiek su klientais.

Panašu, kad vis dėlto praėjus daugiau nei 2 metams PrestaShop patys pripažįsta, kad migracija nuo 1.6 į 1.7 nebuvo atlikta nei tinkamai, nei sklandžiai. Turėjo daugiau neigiamų pasekmių nei naudos.

Aš savo spėjimą grindžiau tuo, kad analogiška situaciją PrestaShop patyrė migruodama dar 2012 metais iš PS1.4 versijos į PS1.5. PD1.5 versijoje buvo daug išskirtinio, naujo ir ypatingo funkcionalumo. Deja, nei vienas iš tų išskirtinumų nefunkcionavo dar metus.

Tiems, kas nepamena, priminsiu. PS1.5 atnaujinimas pasižymėjo išplėsto sandėlio valdymu ir daugiaparduotuviškumu (angl. multistore). Sandėlio valdymas nebuvo sutvarkytas iki PrestaShop 1.6 versijos. Daugiaparduotuviškumu apskritai nebuvo įmanoma naudotis dar bent metus laiko po PS1.5 išleidimo. Platforma buvo tokia skylėta ir turėjo tiek daug klaidų, kad tapo stabili tik turbūt nuo PS 1.5.4 versijos.

Prie PS1.5 sistemos dirbau dar kaip programuotojas, todėl viską patyriau savo kailiu. Sukūrus projektą viskas lūždavo ne dėl mano pridėto papildomo funkcionalumo, o dėl klaidų PrestaShop branduolyje.

Pamenu, klientą kuriam pirmajam diegiau daugiaparduotuviškumą. LED lempučių gamintojas norėjo turėti el. parduotuvę visoms Baltijoms šalims su vienu administravimu. Klaidas tada taisiau savo sąskaita. Tai, žinoma, neprisidėjo prie mano, kaip specialisto, įvaizdžio. Bet ar galėjau žinoti, kad taip bus?

Po poros metų 2016 metais buvau jau daugiau projektų vadovas nei programuotojas. PrestaShop pažinojau mintinai. Kiekvieną jos programinio kodo dalį ar sudėtingesnį funkcionalumą galėjau nupasakoti algoritmu. Naujoves sekančius klientus įspėjau apie galimas rizikas. Sakiau jiems, kad bus tas pats ir su PS1.7 versija. Sakiau, kad neverta skubėti ir reikia laukti stabilumo. Svarbu suvaldyti rizikas, neišvaisyti resursų ir pinigų.

Džiaugiuosi, kad vieną svarbiausių tų metų projektų įgyvendinome ant „senos“ versijos. Šis sprendimas mums leido startuoti per vos 3 mėnesius nuo pradinės idėjos su unikaliu sprendimu. Jeigu tai būtų buvę PrestaShop 1.7, o ne PS1.6 turbūt būtume praradę klientą.

Nepamirškime darbo kaštų. Tikėtina, būtume turėję bent trečdaliu didesnį valandų kiekį už kurį neaišku ar būtų kas apmokėję. O klaidas, juk reikia tvarkyti. Klientui nepaaiškinsi, kad čia ne mūsų, o sistemos neatitikimai.

Kaip ir mes, taip ir PrestaShop tobulėjo. El. komercijos kūrėjai buvo pasimokę iš savo praeities 2012 metais. 2016 metais jie išleido daugybę „alpha“ ir „beta“ versijų naujajai PrestaShop 1.7 versijai. Didelis pasiruošimas, aktyvios diskusijos forumuose prie kurių teko prisidėt ir pačiam.

Jų moto – bendruomenės įtraukimas. Tuomet stabiliausią ir turbūt lygi šių dienų sėkmingiausią PrestaShop 1.6.1 versiją pakeitė nauja. Visiškai kitokios architektūros, esminio suderinamumo (mokėjimo moduliai, šablonai, pristatymo būdai) neturėjusi sistema buvo pristatyta su fanfaromis.

Nurimus džiaugsmui, pasimatė lėtas administravimas ir pašalinti dažniausiai naudojami standartiniai moduliai. Nesuderinamumas, esminių architektūrinių problemų sprendimų nebuvimas. Galybė bazinių klaidų.

Šiandien galime pasidžiaugti tik tuo, kad pagaliau turime tinkamai išdirbtą ir stabiliai veikiančią sistemą nuo PS1.7.5 versijos. Visos šios bėdos, kaip ir praeityje, buvo sutvarkytos ir tam reikėjo laiko. Link ko aš vedu?

Kartais kuomet esi tiesiog geras specialistas matydamas, ką kiti daro neteisingai susilaikai nuo komentarų. Nesikišau ir stebėjau, kaip kiti rinkos žaidėjai pataikauja Prestashop. Galvojau, galbūt tikrai aš esu neteisus. Visada pirmiausia norisi pasitikrinti, pagalvoti, ar tikrai yra taip, kaip galvoji būtent tu. Panašu, šiandienos jų tinklaraščio įrašas parodo, kad aš neklydau.

Džiaugiuosi galėdamas drąsiai pasakyti, kad aš turbūt per visą šitą laiką esu vienintelis specialistas Lietuvoje, kuris su PrestaShop buvo nuo pat jos pradžios iki dabar. Ši patirtis man leido sukaupti neįkainojamą bagažą žinių.

Visų pirmą aš buvau „junior“ programuotojas vienoje šiai dienai sėkmingiausių el. parduotuvių. Esu dėkingas, kad man parodė, ką reiškia kokybiškas programinis kodas. Taip nuo 2010 metų specializavausi tik PrestaShop sprendimuose.

Antra, tobulėdamas kaip laisvai samdomas darbuotojas turėjau galimybę dirbti pirmojoje tuo metu JAV sertifikuotoje įmonėje. Jos vadovas buvo knygos apie PrestaShop recenzentas. Kiek žinau, tai buvo pirma ir vienintelė knyga apie šią platformą.

Trečia, patirtis su Lietuvos didžiausiomis įmonėmis padėjo pajusti, kas skauda ir kuo gyvena mūsų rinka. Padėjo suprasti, ko nemoka, kokių bazinių žinių apskritai apie el. komerciją įmonėms trūksta. Visa tai leido mano aukštus kokybės standartus įgytus JAV įmonėje perkelti į Lietuvą.

Šiandien puikiai išmanau, ką reiškia būti ir sertifikuotu partneriu ir nesertifikuotu. Moku, PrestaShop kodą praktiškai mintinai. Šiandien esu analitikas sprendimų, kuriems naudojami PrestaShop. Programavimą jau atlieka mano kolegos, o aš pats užsiimu analize.

Mano pagrindinis tikslas klientams atsakyti į klausimą, ar PrestaShop apskritai tinkama ir kaip ją panaudoti verslo problemoms spręsti. Tik čia aš sau neleidžiu prabangos piršti neveikiančią sistemą, kaip tai darė kiti kūrėjai.

Kaip įmonės vadovas, o ne tik projektų vadovas, šiandien suprantu, kad verslams visų pirma svarbu suvaldyti riziką ir neišeikvoti biudžeto. Į mumis vis dar kreipiasi rinkos žaidėjai, kurie kuria tuos pačius PrestaShop sprendimus tuomet, kai nesusitvarko patys. Mano jau minėtų oficialių kūrėjų geriausi darbuotojai darbą pradėjo būtent su manimi. Tuomet aš juos, dar „juniorus“ samdžiau pirmiesiems projektams darbui su PrestaShop.

Mane šie pasiekimai džiugina. Nuoširdžiai džiaugiuosi, kad užaugau kartu su PrestaShop. Mačiau ir juodą, ir baltą. Prie daug tų dalykų prisidėjau pats, kaip programuotojas ir kaip projektų vadovas. Džiugina, nes tam tikru metu buvau sustojęs viešinti ir rašyti straipsnius. Atrodė, kad galbūt kiti žino daugiau.

Mačiau ne vieną LinkedIn’e žmogų, kuris nerašė dėl to, jog bijo, kaip priims jo nuomonę ar jo anglų kalbos žinias. Bet šiandien nesusilaikiau, prisiminiau šią PrestaShop istoriją ir tinklaraščių laikus.

Nostalgija apėmė ne tik dėl PrestaShop, bet ir apskritai dėl noro dalintis žiniomis su kitais. Lūžis įvyksta tuomet, kai supranti, kad tam tikrais kritiniais momentais buvai teisus, nes jau tada turėjai patirtį.

Didžiuojuosi, kad tą patirtį visa kartele aukščiau pakėliau su savo komanda. Jeigu anksčiau būdavome žinomi tik, kaip geri PrestaShop programuotojai, šiandien mes žinomi, kaip el. komercijos profesionalai.

Šiandien mūsų duona yra ne iš buvimo PrestaShop programuotojais, bet iš buvimo el. komercijos profesionalais, kurie savo klientams panaudoja PrestaShop kaip vieną geriausių sprendimų rinkoje.

Kaip jau rašiau, esu turbūt vienintelis Lietuvoje specialistas užaugęs su šia sistema ir kaip programuotojas, ir kaip projektų vadovas ir kaip el. komercijos profesionalas bendrąja prasme. Galiu drąsiai teigti, kad nepaisant visų nesklandumų PrestaShop nėra blogas techninis pasirinkimas.

PrestaShop sprendžia mažų ir vidutinių Lietuvos įmonių problemas ir tai daro gerai. Lengvai išplečiama architektūra sumažina kainą. Patogus administravimas nesukelia galvos skausmo. Pritaikymas mobiliems įrenginiams, daugiaparduotuviškumas ir kitos būtinos funkcijos Lietuvos rinkai baziniame pakete leidžia sutaupyti.

Visa, ko reikia ir tinkama komanda, kuri nespėlioja ir neeksperimentuoja su Jumis, kaip klientu, yra sėkmingo projekto garantas. Sėkmingas projektas, mano supratimu, yra projektas, kurio rizikos suvaldytos, biudžetas neišpūstas bei klientas patenkintas galutiniu vaizdu. Sprendimas, kuris garantuoja jam pelną, o nėra tik varnelė „turiu el. parduotuvę“.

Ir nereikia būti oficialiu partneriu, kad tiesiog būtum geriausias! Marketingas ir ženkliukas nenupirks sukauptos patirties, įgūdžių ir žinių.

 

Rašykite komentarą

Tęsdami naršymą sutinkate su slapukų (angl. cookies) naudojimu. daugiau...

Slapukai (angl. cookies) naudojami sukurti patrauklią ir patogią vartotojo sąsają ir užtrikina geriausią naršymą. Spausdami "Sutinku" sutinkate su slapukų naudojimu šioje svetainėje.

Užverti