Agresyvių žaidimų įtaka

Visada buvo daug kalbama apie žaidimus ir jų įtaka vaikams, buvo daug pavyzdžių ir dar daugiau tyrimų. Atrodo, kad ši tema panaši į temas apie Windows ir Linux – kuri geresnė, tačiau po tam tikrų įvykių vis dėl to reikia susimąstyti apie šiuo žaidimus.

Populiariausias ir dažniausiai peikiamas žaidimas Grand Theft Auto, kuris yra išleidęs daugybę versijų, o šiuo metu rinkoje populiari jo ketvirtoji dalis.

Kodėl šie žaidimai laikomi neigiamais?

Visų pirma todėl, kad juose yra daugybė brutalių epizodų ir net tam tikrų seksualinių užuominų. O svarbiausia, kad realiai nėra jokių apribojimų jį žaisti – tas užrašas „18+“ nieko nereiškia ir nereiškė nei JAV, nei Europos parduotuvėms ir tik dabar po truputį pradedama apie tai garsiau kalbėti. JAV imasi žaidimų ženklinimo ir pardavimų priežiūros, tačiau interneto vis tiek niekas nesustabdys. Jeigu nepilnamečiai norės šį žaidimą žaisti, jie jį ir žais, tik šį kart siųsis iš interneto ne dėl to, kad gaili kelių dolerių.

Juk panašiai ir su psichoaktyviosiomis medžiagomis (alkoholis, cigaretės, narkotikai), jeigu paaugliui ar vaikui (taip teisingai, vaikui) jų reikia, jis jų įsigys bet kokia kaina. O ir visuomet atsiranda žmonių, kurie padės tai padaryti.

Psichologai teigia, kad nuolatinis brutalumo rodymas neigiamai veikia psichinę būseną ir galų gale tu taip pat tampi dirglus, suirzęs, kas silpnesnės psichikos žmones gali priversti net nužudyti ar išprovokuoti muštynes ir pan.

Geriausias to pavyzdys, Reuters aprašytas aštuoniolikmetis nužudęs taksi vairuotoją Bankoke. Jis buvo apibūdinamas, kaip ramus ir paprastas vaikinas, o per policijos apklausas taip pat nenustatyta jokių nukrypimų nuo ribų, tačiau jam kilo klausimas: „ar realiame gyvenime taip pat lengva nužudyti taksistą ir pavogti jo darbo automobilį?“ Jis pamėgino… Ir pamėgino sėkmingai. Policija jį sugavo bandantį išvažiuoti į vieną gatvę su šia taksi ir gale jos gulinčiu negyvėliu.

Neseniai teko skaityti straipsnį, kad Jungtinės Karalystės kalėjimuose uždrausti šie brutalūs žaidimai.

Taip pat pagal atliktus psichologinius tyrimus aprašytus David G. Mayer knygoje teigiama, kad seksualinės užuominos skatina žmones, ypač jaunuolius pradėti aktyvų seksualinį gyvenimą. Tačiau kartais ta pradžia būna kiek kitokia – prievartavimai, prostitucija ir pan. Visa tai per televiziją ir kompiuterinius žaidimus, tokius kaip GTA, propaguojančius palaidą ir „mafijos stiliaus“ gyvenimą.

Kitas pavyzdys kieme lakstantys vaikai – atkreipkite dėmesį į 8-13 metų vaikus. Bent jau mano matomi jie bėgioja kieme žaisdami Counter-Strike (neklauskite, iš kur tiksliai žinau, kad būtent „CS“ jie žaidžia), sveikinasi dažnai JAV filmų rodomu juodaodžių pasistumdymu ir apsimeta mafijos vadeivomis. Ar nesutiksite su manimi, jog tai tam tikras nukrypimas? Ar jūs tai pavadinsite žaidimu? Čia kiekvieno reikalas kaip interpretuoti, bet manau, kad jau geriau bėgioti su šautuvais ir žaisti karą – įsivaizduoti ir susikurti jį mintyse, nei žaisti iš kompiuterių atkeliavusį Counter-Strike ir dar realybėje. Galime teigti, kad virtualus pasaulis persikelia į realųjį, kol kas tik su žaisliniais ginklais… o JAV jau galime stebėti šiek tiek kitokią situaciją, kai įpykę įvairių mokyklų ir koledžų mokiniai išžudo pusę savo mokytojų, bendraklasių ir šiaip praeivių.

Sakysite, nereikia lyginti JAV ir Lietuvos, tačiau mes pagal nužudymų ir žmogžudysčių skaičių vos ne pirmaujame Europoje – ar mums reikia brutalių žaidimų paveiktų vaikų gatvėse? Manau, ne.

O vieno ir gero sprendimo būdo tikrai nėra. Reikia daug ką keisti ir daug ką peržiūrėti, galbūt kitaip mąstyti apie daugelį dalykų ir kitaip žiūrėti į tokius, atrodo, menkniekius. Baisiausia bus tada, kai toks aštuoniolikmetis nužudys kokį žmogų Lietuvoje – vien dėl smalsumo.

Tuo tarpu Reuters praneša, kad Tailande sustabdomas GTA žaidimų pardavimas ir artimiausiu metu šie žaidimai bus pakeisti kitais.

Papildyta: 08-05 8.28 val.: Vėliau apie šį įvyki rašė ir DELFI žinių portalas. Taip pat pirmasis, verta susimąstymo straipsnis iš Klaipėdos miesto – apšaudytas viešojo transporto autobusas („Vakarų Ekspresas“). Čia taip pat raginama atkreipti dėmesį į dabartinę padėtį.

Komentuoti: Ričardas Šmaižys » Blog Archive » 7 daugiausia realiam gyvenimui įtakos turintys žaidimai Atšaukti atsakymą

Rašykite komentarą

Komentarai

  • Monika
    rugpjūčio 5th, 2008 / 09:56
    Atsakyti

    Virtualus pasaulis skverbiasi i realu didziaja dalimi del to, kad tevai neturi laiko savo vaikams. Todel demesio deficita megina kompensuoti naujausiais zaislais, zaidimais, nepaaiskindami vaikui, kad tai, ka mato kompiuterio ar televizijos ekrane nera tikrove. Nemanau, kad ir tas pats karo zaidimas yra labai sveikas psichikai. Bet kokiu atveju – vaikai zaide ir zais brutalius zaidimus. Bet svarbu, kad jie jaustu suaugusiuju prieziura ir suvoktu, kad zaidimas ir realus pasaulis nera vienas ir tas pats.

  • Ričardas Š.
    rugpjūčio 5th, 2008 / 10:07
    Atsakyti

    Na, aš atsimenu žaisdavau karą – visi kieme žaisdavome, bet tai būdavo tiesiog bėgiojimas su šautuvais, žaisdavome ir policininkus, banditus :) Buvo įdomu, bet viskas būdavo mūsų galvose, o ne iš kompiuterių „ištraukta“.

    Sutinku su tavimi. :)

  • satanidas
    rugpjūčio 5th, 2008 / 21:01
    Atsakyti

    „tačiau mes pagal nužudymų ir žmogžudysčių skaičių vos ne pirmaujame Europoje“ šitam faktui norėčiau šiokio tokio argumentavimo. Tačiau viskas kaip Monika sakė kyla iš auklėjimo, žaidimai (tie patys GTA) yra smagu, bet turi būti aiškiai nustatytos moralės normos, kas kyla iš šeimos. Ir tiesa sakant tai gali paveikt ne tik vaikus bet ir tarkim depresuojantį ar gyvenimu nusivylusį pilnametį. Vis šioks toks „laiko praleidimo“ būdas.

  • satanidas
    rugpjūčio 5th, 2008 / 23:30
    Atsakyti

    nužudymai ir žmogžudystės man ne tas pats kaip savižudybės. O dėl savižudybių manau reiktų ieškot gilesnių priežasčių nei žaidimai.

  • Ričardas Šmaižys » Blog Archive » 7 daugiausia realiam gyvenimui įtakos turintys žaidimai
    rugpjūčio 7th, 2008 / 09:02
    Atsakyti

    […] Neseniai rašiau apie agresyvių žaidimų įtaką, o dabar atėjos laikas padiskutuoti, kurie labiausiai mus keičia realiame gyvenime ir kaip mes įj pradedame žiūrėti po daugybės valandų, praleistų prie kompiuterio. Pateikiu 7 daugiausia įtakos turinčius žaidimus, aprašytus GameRadar. […]

  • Aivariuxas.INFO » Skaičiau Nr 1
    rugpjūčio 12th, 2008 / 23:04
    Atsakyti

    […] Kadangi kartais mėgstu pažaisti tai pro šitą straipsnį nepraslydau. Kalbama apie žaidimų žalą o čia beveik pratiesimas. Tai pat Ričardo nuotykius su […]

  • Naujienų portalų problema – besidubliuojantis turinys | Ričardas Šmaižys
    liepos 13th, 2009 / 10:02
    Atsakyti

    […] kiauras paras sėdinčius prie nieko gero neduodančių ar tuo labiau smurtą skatinančių žaidimų galima kažkuo sudominti, rašyti, kad ir apie tuos pačius programišius (hakerius liaudiškai […]

  • jarune
    gegužės 15th, 2012 / 21:42
    Atsakyti

    man labai patinka gata

  • Sigitas
    rugsėjo 9th, 2012 / 15:49
    Atsakyti

    Visų lengviausia įvardinti vieną priežastį. Tačiau seniau kompiuterinių žaidimų, kino, televizijos nebuvo, o žmogžudysčių bei smurto buvo dar daugiau.

    • Ričardas Š.
      rugsėjo 9th, 2012 / 21:27
      Atsakyti

      Įdomu, kokiu šaltiniu čia vadovaujatės?

Tęsdami naršymą sutinkate su slapukų (angl. cookies) naudojimu. daugiau...

Slapukai (angl. cookies) naudojami sukurti patrauklią ir patogią vartotojo sąsają ir užtrikina geriausią naršymą. Spausdami "Sutinku" sutinkate su slapukų naudojimu šioje svetainėje.

Užverti