Ankstesniame įraše rašiau apie tai, kaip pas mus pradėjo grįžti klientai – net tie, kuriems mūsų paslaugos buvo per brangios. Mūsų įmonės sėkmė rutuliojosi ne tik grįžtančių klientų dėka, bet ir dėl teisingai priimtų technologinių sprendimų: čia vis dar laikau save stipriausiu.
Mūsų augimas prasidėjo būtent nuo to: tai reiškė, jog „PrestaShop“ sistemą, su kuria dirbome, turėjome standartizuoti ir paversti tuo, ką „PrestaShop“ pradės siūlyti tik šiais metais – enterprise lygio sprendimą.
COVID metas, kai el. parduotuvės visiems reikėjo čia ir dabar, o dar geriau vakar, atkreipė dėmesį į tai, kad Lietuvoje el. komercijos branda buvo pasiekusį jau pakankamą lygį ir bene susilygo su Vakarų Europos ar JAV el. parduotuvių standartu.
Turiu galvoje išvaizdą, pardavimo skatinimo priemones, patogumą apsiperkant, krepšelio procesą ir kt. Ką tai reiškė? Ogi kad kiekvienas el. parduotuvės savininkas nustojo eksperimentuoti ir įsivaizduoti el. parduotuvę kaip savo unikalų ir vienetinį meno kūrinį, kurį tik jis vienas ir supranta.
Iš pradžių visi norėjo unikalumo, kad viskas judėtų, mirgėtų, svetainė būtų kažkuo kitokia nei kitur. Visi norėjo savaip. Bet ar tikrai tai buvo teisingas kelias? Mūsų brangiai kasmet perkami tūkstančius eurų kainuojantys tyrimai, o ir patirtis su užsienio rinkomis rodė, kad išties el. parduotuvės (ypač kai kuriose specifinėse nišose) turi vieną ir tą pačią vartotojo patirtį. „Kaip taip gali būti?“ – klausite jūs.
Vieno vartotojo patirtis tapo standartu dėl to, kad atėjęs į el. parduotuvę lankytojas neturėtų sustoti ir galvoti: „O tai kaip gi čia ja naudotis“? Tyrimai parodė, kad įprastose vietose randamas ir tipiškai panašus meniu išdėstymas, prekės ar kategorijos puslapio atvaizdavimas sumažina lankytojų sugaištą laiką perprantant, aiškinantis sistemą ir tai netiesiogiai skatina pardavimus. Kitaip tariant, klientas domisi Jūsų preke, o ne bando rasti kažkur tarp visų mirgu margu paslėptą meniu mygtuką.
Visa tai reiškė, jog iš esmės el. parduotuvės tapo struktūriškai gana vienodos ir tapačios. Geras palyginimas – kai bandote įsigyti jau patikrinto suplanavimo naują namą ir tokių pristatytas visas rajonas. Architektūros požiūriu (suplanavimas, kambarių išdėstymas, plotas) visi namai vienodi, bet juk kiekvieno jų viduje pritaikyti individualūs interjero sprendimai. Būtent taip ir mes matėme savo klientų lūkesčius ir poreikius.
Tipiška veikianti didžiausių Lietuvoje prekybos centrų el. parduotuvė, tarkime, turinti nuolaidų kainodarą, lojalumo sistemą ir bent dešimt tūkstančių prekių ar net B2B dalį, išties turi labai panašius veiklos modelius, kuriems ta architektūra visiškai puikiai tinka. Skirtumai gana nežymus, nišiniai ir priklauso tik nuo segmento, kuriame ji veikia.
Teisinga būtų sakyti, kad tipiniam el. parduotuvės verslui, kuris bando susikurti antrą ar trečią el. parduotuvę ir jau nori uždirbti būtent iš tokio „namuko“, pakanka. Ne tik pakanka, bet ir pritaikius mūsų žinias buvo net per daug.
Iš šios rinkos matymo perspektyvos ir jau tuomet sukauptos bene dešimties metų mano kaip programuotojo patirties nusprendžiau paversti „PrestaShop“ aukštesnio lygio standartu, nei ta sistema buvo. COVID metu padėjome vystyti savo išskirtinį konkurencinį pranašumą – „PrestaShop“ karkasą (angl. framework), kuris buvo paremtas tuomet bene populiariausios el. prekyviečių sistemos pagrindu.
Galiu drąsiai pasakyti, kad tai, ką šiandien, 2025 metais, „PrestaShop“ planuoja pristatyti kaip savo „PrestaShop Enterprise“ sprendimą, mes jau vystome gerus penkerius metus ir tuo pačiu sistemą pakėlėme net trimis laipteliais aukštyn.
PIRMASIS LAIPTELIS – PATOGUMAS NAUDOTIS PARDUOTUVĖS SAVININKUI
Ne paslaptis, kad bene visi mūsų konkurentai arba kuria unikalius sprendimus, arba naudojasi trečiųjų šalių šablonais. Dažniausiai būtent antruoju variantu, kai viskas DEMO aplinkoje prieš įsigyjant šabloną už šimtą eurų atrodo itin gražiai ir patraukliai, iki kol supranti, kad nusipirkai katę maiše.
Nepatogus ir sudėtingas meniu valdymas tampa neįmanomu iššūkiu paprastam el. parduotuvės administratoriui, neturinčiam programavimo patirties. Reklaminiai skydeliai su animacijomis, pasirodo, kad yra įprogramuoti ir neturi valdymo, o tai reiškia, kad, norint kaskart jį pasikeisti, reikia programuotojo pagalbos.
O ką jau kalbėti apie tai, kad kaskart su baziniu diegimu vis vien prireikia standartinių modulių, kurie reikalingi bent jau tam, kad galėtum tinkamai startuoti. Ir mes paruošėme planą, kurį įgyvendindami visus trečiųjų šalių modulius pamažu pakeitėme savo sukurtais: turinčiais daugiau galimybių, lengviau administruojamais, nereikalaujančiais programuotojo įsikišimo ir tiesiog lengvai perprantamais.
Visa tai kūrėme atsižvelgdami į jau sukauptą patirtį, klientų skundus, nepasitenkinimą standartiniu „PrestaShop“ ar jo moduliais, o tai reiškė, kad jau turėdami didelį įdirbį atliepėme savo el. parduotuvių savininkų lūkesčius ir norus – padarėme savo „PrestaRock“ karkaso administravimą nepakeičiamą.
ANTRASIS LAIPTELIS – EL. PARDUOTUVĖS OPTIMIZAVIMAS PARDAVIMAMS
Kadangi visada norėjau būti geriausias specialistas, tai tą pačią programuotojo sėkmės istoriją kartojau būdamas projektų vadovu ir analitiku. O dar TOC, LEAN ir kiti mokymai ne tik leido suprasti, kad verslui svarbiausia uždirbti pinigus, bet ir tuo pačiu padėti sisteminti, standartizuoti ir pastebėti pasikartojančius sėkmingus dalykus: tai, kas el. parduotuvėje veikė. Didžiausių Lietuvos ir JAV klientų patirtys stebint jų pardavimus suteikė dar daugiau įžvalgų tam, kas iš tiesų turi įtakos pardavimams, padėjo atskirti, kas tik vadovėlinis patarimas, kuris neduoda tiesioginės naudos didesniam krepšeliui ar didesniems kiekiams užsakymų.
Sulaukę teigiamų atsiliepimų apie administravimą ir išsprendę pastarąją problemą, perėjome prie to, ką galime papildyti standartiniame „PrestaShop“ tam, jog klientas uždirbtų daugiau pinigų. Mano noras būti geriausiu persikėlė klientams – norėjau, kad su manimi dirbdami klientai būtų ir taptų rinkos lyderiais, norėjau, kad jie uždirbtų daugiausia.
Dėl to visas tyrimų, naujausių tendencijų žinias apjungęs su realia pardavimų patirtimi, matydamas klientų statistiką pradėjau siūlyti savo klientams, kaip teisingai organizuoti el. parduotuvės pradinio puslapio pokyčius. Padėjau suprasti, kas turi ir kas privalo būti el. parduotuvės prekės, kategorijos puslapiuose ar net tame pačiame krepšelio procese, jog klientai rastų prekes, priimtų sprendimą jas pirkti ir tuo pačiu nebepabėgtų pas konkurentus.
Mūsų „PrestaRock“ karkasas per dar porą metų pasipildė mūsų pačių laiko patikrintais ir sukurtais moduliais, kurie leido susikurti išties pelną generuojančią el. parduotuvę. Parduotuvę, kuri nėra tik uždėta varnelė įmonės atliekamų darbų sąraše, kad „taip, turiu el. parduotuvę“. Ir visa tai dar ~2021–2022 metais!
Drįstu teigti, kad atrinktų, patikrintų, suderinamų modulių alternatyvą „PrestaShop Enterprise“ šiais metais siūlomam naujam sprendimui jau turėjom dar tada.
TREČIASIS LAIPTELIS – IŠSKIRTINIS PALAIKYMAS IR ATNAUJINIMAS
Dažna el. parduotuvės savininkų klaida – mąstyti, kad užtenka tik susikurti el. parduotuvę, ir viskas – štai dabar jau uždirbsiu milijonus. Mėgstu sakyti ir jau tada supratau, kad el. parduotuvė reikalauja nuolatinės priežiūros, vystymo.
O vystymas susideda ne tik iš tinkamai pasirinkto el. parduotuvės administratoriaus, kuris arba garantuos sėkmę, arba parduotuvė bus pasmerkta merdėti, bet tuo pačiu ir iš techninio palaikymo.
Trečiasis žingsnis, kuris leido karkasą padaryti nepakeičiamu sprendimu, – tai „PrestaShop“ optimizavimas, atnaujinimas ir funkcionalumų atlikimas taip, jog naudojant gerąsias praktikas tie sprendimai ir toliau išliktų lengvai prižiūrimi, išplečiami ir atnaujinami.
Bet mes net ir čia nesustojome: įgyvendinę visus bazinius pokyčius el. parduotuvėje, savo karkasą praturtinome ne tik „PrestaRock“ palaikymo sutartimi, užtikrinančia reakcijos laiką į kritines klaidas per vieną valandą darbo metu ir keturias nedarbo metu. Pasirūpinome ir nemokamais atnaujinimais bei konsultacijomis, papildomais įskiepiais, leidžiančiais tinkamai suprogramuotai el. parduotuvei uždirbti daugiau.
Sprendimai, skatinantys klientus grįžti, pirkti dar kartą, lojalumo programos ir vidutinio krepšelio vertę didinantys sprendimai tapo mūsų, „PrestaRock“, karkaso standartu, parduodamu baziniame pakete. Visa tai galų gale apjungė visą įmanomą galutinio lankytojo patirtį elektroninės komercijos vystymo procese.
REZULTATAS – „PRESTASHOP“ „ANT STEROIDŲ“, ARBA SPRENDIMAS, KURIS KAINUOJA DVIGUBAI PIGIAU IR ĮGYVENDINAMAS ANALOGIŠKAI GREIČIAU
Būtent 2022 metų pabaigoje, išgvildenę visas pagrindines problemas, su kuriomis susidūrė el. parduotuvės savininkai, galėjome sakyti, kad esame technologiškai pasiruošę augti ir pasiūlyti išskirtinį produktą.
Turėjome visiškai kitokio technologinio pamato sprendimą: kokybišką, nepabranginsiantį ir tuo pačiu lengvai vystomą, kas el. parduotuvės savininkui reiškė, jog galime tą sprendimą lengvai adaptuoti prie jo procesų, rinkos pokyčių ar papildomų norų.
Tuo pačiu jis kainavo perpus pigiau nei tiesiog unikalus sprendimas ir buvo įgyvendinamas bene tiek pat kartų greičiau. Kuo greičiau gali pardavinėti, tuo greičiau atsiperka ir investicijos į el. prekyvietės sukūrimą. O jei ši dar optimizuota pardavimams, skatina grįžti ir pirkti daugiau? Dabar tam bereikėjo žmonių, o tai reiškė, kad reikia vėl samdyti, ir samdyti daugiau, tik šįkart kitaip. Kaip man sekėsi? Apie tai jau kituose įrašuose…